Nedgroet negl

Ungvuis incarnatus

En nedgroet negl er en negl, der bliver ved med at gro ned i neglevolden på storetåen. Dette vil ofte give betændelse, hvilket kan være meget smertefuldt. I mange tilfælde kan man forbygge dette ved at klippe neglen lige over og ikke ned i siderne, eller med bøjlebehandling ved en fodterapeut. Hvis dette ikke lykkedes, kan en operation være nødvendigt, hvor neglen gøres smallere.

Hygiejne før operationen:

For at mindske risikoen for infektion efter operationen, er det vigtigt at huden omkring operationsstedet er uden rifter eller sår. Er der kraftig betændelse i tåen, vil det være nødvendigt at fjerne neglen og afvente i en periode til betændelsen forsvinder, inden der foretages operation. Denne periode vil ofte være på 2 måneder.

Denne operation forgår i lokalbedøvelse. Tåen bliver lokalbedøvet på hver side af tåen, hvilket kan gøre ondt kortvarigt. Efter et par minutter vil tåen være smertefri, men følesansen bevares. En del af neglelejet, negleroden og neglevolden vil blive fjernet ved at skære en kile ned i siden af neglen, derved gøres neglen smallere. Såret bliver syet sammen med tråd, der enten opløser sig selv efter 3-4 uger, eller skal fjernes. I forbindelse med operationen kan de små følenerver i huden påvirkes, så der efter operationen kan opleves føleforstyrrelse på tåen omkring arret. Forberedelse og operation varer 30 min.

Det er vigtigt foden holdes højt og der bliver gået så lidt på operationsdagen som muligt, for at undgå blødning og smerter. Du skal undgå at forbindingen bliver våd. Hvis forbindingen bliver vådt eller gennemsivet, skal den skiftes. Efter 2 dage kan forbindingen tages af efterfulgt af et kortvarigt fodbad med sæbespåner eller brunsæbe i 5-10 min. Under forbindingen er der en vaselineforbinding, hvis forbindingen hænger i såret, kan det tages med i fodbadet, og vil derefter løsne sig. Fodbadet gentages dagligt, indtil såret er helet.

Smerter:

Efter operationen kan der forekomme smerter og derfor er det vigtigt at tage smertestillende håndkøbsmedicin såsom pamol, pinex eller panodil (= parecetamol). Det anbefales at der tages 1g parecetamol max 4 gange dagligt umiddelbart efter operationen. Der kan suppleres med tabl. Ipren 200 mg 2 stk. max 4 gange dagligt. Er der behov for yderligere smertestillende, skal man først løsne forbindingen og hvis det ikke er nok, skal egen læge eller lægevagten kontaktes.

Det kan opstå blødning eller infektion inden for de første dage. Kommer der i de første døgn efter operationen stærke smerter eller feber over 38 grader skal du kontakte egen læge eller skadestue.