Åreknuder

(Varicer)

Åreknuder

Åreknuder (Varicer)
Åreknuder er udvidede, slyngede og synlige blodårer (vener) i underhuden på benene. Ca. 20% af befolkningen har eller får åreknuder, men kun 20% heraf har behandlingsbehov.

Symptomerne
Symptomerne er tyngdefornemmelse, uro, spændingsfornemmelse, træthed og krampe i benet. Ofte er der også kosmetiske gener. Åreknuder kan opstå på genetisk basis og er sjældent en farlig lidelse. Langt mere alvorlig er tilstanden, hvis åreknuderne er opstået på basis af årebetændelse, hvor venernes dybe grene er ødelagte og/eller veneklapperne er blevet utætte.

Risikoen
Risikoen for udvikling af hudforandringer i ankelområdet og kronisk skinnebenssår er overhængende.
Underekstremitetens vener er anatomisk opdelt i "dybe vener" og "overfladiske vener". I de "dybe vener" pumpes blodet tilbage til hjertet ved hjælp af "muskelvenepumpen" (benmusklernes sammentrækning). De "dybe vener" er derfor en pumpeaktiv del af kredsløbet. Fordi "de dybe vener" ligger i, og imellem musklerne er de beskyttede og danner ikke åreknuder.

Modsat er forholdene i "de overfladiske vener", som ligger ubeskyttede under huden i fedtvævet. "De overfladiske vener" sammentrykkes kun ubetydeligt af "muskelvenepumpen", men skal fungere som den opsamlingsbeholder, hvor blodet til "de dybe vener " kan hentes.

Veneklapperne skal sørge for at blodet altid løber i den rigtige retning, ind i "de dybe vener". Hvis en veneklap er i stykker trykkes blodet baglæns i venen, med et ødelæggende tryk til følge. Et øget tryk udvider den ubeskyttede "overfladiske vene" og en åreknude opstår. Figur.1 viser venernes typiske forløb i benet.

Behandlingen
Behandlingen af symptomerne ved åreknuder er ofte operation, men ikke-operation med brug at støttestrømper eller medicin kan komme på tale.

Operationen retter sig altid primært mod lukning af "de dårlige veneklapper", specielt de veneklapper, som tillader blodet at løbe baglæns fra "de dybe vener" til "de overfladiske vener". Når "de dårlige veneklapper" er fundet og fjernet kan de allerede udvidede og ødelagte vener (åreknuder) fjernes lokalt.

Behandlingssucces forudsætter en minutiøs kortlægning af benets venekredsløb og viden om årsagen til åreknuderne samt en erfaren kirurg. Genkomst af åreknuder er hyppig, og man skal, som patient forstå at behandlingen ikke fjerner åreknudesygdommen, men kun symptomerne.

De årer, som er fjernet ved åreknudeoperationen kommer ikke igen, men benets øvrige vener skal lære at fungere på en ny måde og kan senere danne nye åreknuder.
Operationen foregår i lokalbedøvelse. Du skal umiddelbart efter operationen bevæge dig så meget som muligt for at aktivere muskelvenepumpen mest muligt".

Regler for operation
Sundhedsstyrelsen har udstukket regler for hvilke typer af åreknuder der kan opereres i speciallægepraksis og hvilke der skal opereres på en karkirurgisk sygehusafdeling. Disse retningslinier følges nøje. Derfor kan nogle patienter blive opereret i min praksis og andre vil blive henvist til sygehusafdeling. Der foretages ikke "Åreknudesprøjtning".