Mortons Neurom

Nerveknude svarende til forfoden.

Et neurom er en fortykkelse af en nerve. Det mest almidelige neurom i foden er et Mortons neuom, og denne findes hyppigst mellem 2 og 3 tå, men kan også forekomme mellem 3 og 4 tå (regnet fra storetåen).Fortykkelsen på nerven er resultat af kombinationen af irritation og kompression på nerven. Denne kompression medfører hævelse af nerven og evt. permanent nerveskade.Årsagen til Mortons neurom er oftest forfods nedfald. Alt hvad der forårsager tryk og irritation kan væremedvirkende til udviklingen af neuromet. Andre foddeformiteter som knyster, hammertæer o.l. kan også være en medvirkende årsag til udvikling af Mortons neurom.

Symptomer og behandling:
Symptomer på Mortons neurom udvikler sig oftest gradvis og i starten findes de kun når man går i snævre sko. Symptomerne kan midlertidig forsvinde når skoen tages af eller ved massage af foden. Efterhånden kan der ske en gradvis forværring, og symptomerne kan være mere eller mindre konstante.

Symptomerne kan være:

• Snurrende, brændende og sovende fornemmelse i tæerne
  • Smerter
  • En følelse af en hævelse inde i fodballen

Diagnosen stilles ud fra syghistorien og de fund man gør ved den kliniske undersøgelse. Man kan supplere med en ultralydsundersøgelse eller en MR-skanning. Behandling af Mortons neurom afhænger af symptomernes sværhedsgrad. Følgende muligheder kan lette symptomerne:

• Forfodsindlæg
  • Afkøling med is
  • Behandling med gigtmedicin som ipren, ibumetin, voltaren o.l.

Hvis ovennævnte tiltag ikke er tilstrækkelig kan man behandle kirurgisk.

Operationen foregår i lokalbedøvelse. Her åbnes til nerven via et lille snit på oversiden af foden, og der vil blive overskåret nogle ledbånd så der er god plads til nerveknuden. I nogen tilfælde fjernes nerveknuden. Efterfølgende bliver der lagt en forbinding på såret.

Man må støtte på foden lige efter operationen. 7 dages sygemelding skal påregnes. Så snart man kan få en almindelig sko på må man føre en bil. Sport kan ligeledes genoptages efter ca. 3-4 uger.

Man kan efter indgrebet blive følelsesløs mellem de involverede tæer. Bevægelsen i tæerne påvirkes ikke. Der er altid en lille risiko for infektion og blødning. I sjældne tilfælde ses en gendannelse af neuromet. Der kan i nogle måneder efter operationen være nogen hævelse tilstede omkring arret.