Hælspore-syndromet

Fasciitis Plantaris

Hælspore-syndromet (Fasciitis Plantaris) Patientinformation Hælsporesyndromet er en af de hyppigste årsager til smerter i foden. Smerter i hæltrædepuden kan skyldes en overbelastning af en bindevævshinde under foden (plantar aponeurosen). Denne bindevævshinde udgør et kraftigt bånd som strækker sig fra hælen og frem til tæerne. Bindevævshinden kan sammenlignes med en buestreng, der er med til at fastholde svangbuen. Ved hver skridt spændes strengen og kraften føres gennem tilhæftningen i hælen, hvor der på grund af overbelastning kan opstå irritation, betændelsesproces og smerter.

Årsag:

Hælspore-syndromet kan opstå efter en akut overanstrengelse som ved start af ny sportsgren hos en utrænet person. Hulfod og forfodsplatfod kan også være en årsag, ligesom overvægt kan være skyld i kronisk overbelastning. I næsten alle tilfælde finder man en forkortning af lægmuskulaturen/achillessenen. Dette medfører en øget belastning af plantaraponeurosen ved hvert skridt. Hælsporesyndromet kan i sjældne tilfælde være forårsaget af en bindevævssygdom, tilstanden er da oftest dobbeltsidig.

Behandling:

Kliniske undersøgelser viser at de bedste resultater fremkommer efter behandling uden operation. En sådan behandling kunne være indlæg i skoen, helst i form af fabriksfremstillet silikoneindlæg med en udsparing svarende til en hælspore. Udspændingsøvelser kan også give lindring. Dog er det vigtigt at gennemføre hele træningsprogrammet, selvom der skulle komme øgede smerter efter de først træningssessioner. Gigttabletter som har en smertestillende og irritationsdæmpende virkning kan mindske smerter. Sådanne tabletter bør kun indtages i en begrænset periode. De er ikke i sig selv helbredende, og skal derfor kun anvendes som supplement til den øvrige behandling. Indsprøjtning af binyrebarkhormon kan have god virkning.  Efter ca. 8 uger korrekt gennemført behandling med indlæg og udspændingsøvelser vil de fleste patienter opleve en reduktion i smerterne. Videnskabelige undersøgelser viser at 90 % af patienterne med hælsporesyndrom bliver smertefri efter maksimalt 9 måneder. Det skal understrejes, at dette kræver en konsekvent indsats fra patienten.

Forebyggelse:

Daglige udspændingsøvelser kan forbygge hælsporesyndromet. Ved sport anbefales nøje kontrolleret træningsdosering uden pludselige overbelastninger.

Udspændingsøvelser for lægmuskulatur:

Følgende øvelser anbefales af det amerikanske fod/ankel-kirurgiske selskab. Gennem årene forkortes lægmuskulaturen gradvist. Derfor skal udspændingsøvelser udføres regelmæssigt gennem flere måneder for at opnå et godt resultat. Øvelserne bør laves mindst tre gange dagligt

Øvelse 1:

Læn dig fremad mod en væg, idet det forreste knæ er bøjet og det bagerste er strakt. Den smertende hæl anbringes længst væk fra væggen. Samtidig med du bøjer forover kan du mærke udspændingen af lægmusklen og længdebuen under din fod. Sørg for at holde den bageste hæl i jorden under strækningsøvelserne. Stræk og hold strækket i ca. 10 sekunder. Slap derefter af og ret dig op i ca. 10 sekunder. Gentag udspændingen 20 gange. Såfremt du har problemer med begge hæle foretages samme udspændningsprocedure på modsatte side.

Øvelse 2:

Læn dig mod en stol eller et bord. Under denne øvelse skal du bøje i begge knæ. Denne bevægelse skal foregå langsomt. Forsøg at holde begge hæle i gulvet så lang tid som muligt. Når udspændingen i lægmuskulaturen og lændebuen under din fod mærkes, skal trækket holdes i 10 sekunder. Slap derefter af og ret dig op i ca. 10 sekunder. Gentag øvelsen 20 gange.

Øvelse 3:

Stil dig med foden på et trappetrin eller ligende. Sænk hælen langsomt til det spænder godt i lægmuskulaturen. Hold denne stilling i 10 sekunder og løft hælen igen. Gentag denne øvelse 20 gange. Øvelsen kan i starten laves med belastning på to fødder, og senere kan den så laves på en fod.